Annons

14 december 2014

Lucia och glädjesömnad

Min minsta skulle ha sin första riktiga sångsamling/luciatåg i fredags och den här mamman kan ju inte ligga på latlocket då inte. Jag gick all in och sydde henne inte mindre än två klänningar!

Ifall att personalen skulle få svårt att övertala henne om att byta om så körde jag safe och tog på henne den gråa mjuka klänningen i sweatshirt-tyg med virkade julkulor på morgonen och hängde upp den lucia-inspirerade på hennes plats.


Då lilla fröken VÄGRADE prova den rödvita klänningen på kvällen så var det en ren chansning att den skulle passa och jag hade ingen aning om hur den skulle se ut på men...


...när vi kom till förskolan vid 14:30 för luciastunden satt hon där med de andra barnen på sångmattan i sin luciaklänning som passar PERFEKT! Hon hade sitt lilla tärneljus också. Jag kan säga att det var ohyggligt svårt att inte börja grina där mitt bland alla stolta föräldrar. Hon såg inte då vi kom så hon satt där så fint och viftade med sitt ljus, sjöng med i alla sångerna med stor inlevelse. En av de finaste luciafirande jag någonsin fått ta del av. Jag är så tacksam över pedagogerna på vår förskola som lägger manken till och gör så fint jämt. Deras glädje och kärlek till deras jobb känns verkligen. Nu ska jag bara klura på något jag kan ge dem som avslutningspresent på fredag, lite för att jag verkligen uppskattar det dem gör för mina barn (Desmond går ju i skolan nu men har ju gått där i 5 år)


Förskolan har särskilda regler kring fotografering som säger att man endast får fotografera sitt eget barn med tanke på spridning av bilder på nätet och att det finns barn med skyddad identitet osv. Men två kort tog jag hemma, vilket inte är så lätt när man ska sammarbeta med en 2,5 åring.

I Desmonds skola har man först luciaframträdande i 3:an men man fick ta på sig lussekläder till skolan om man ville. Han skuttade glatt dit i sin tomtedräkt och sitt tärneljus. De hade bakat och julpysslat hela dagen. 

Efter att ha stressat runt halva dagen med en foglossning värre än någonsin var jag lagom till middagen helt slut. Det fick bli Ojulig tacos. Barnen var glada.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Annons