Annons

6 december 2014

Ibland går allt bara som man planerat

Woop woop! Pratade precis med F-kassan såhär på en lördag och alla mina papper inför föräldraledigheten är på plats och min SGI har blivit godkänd! Vilket innebär att jag nu kan gå in och ansöka om min föräldrapenning och planera hur min ekonomi kommer se ut i februari. Så sjukt skönt!

Både första och andra gången har det varit en massa krångel kring mina papper och att räkna ut min SGI har krävts en massa bök och stök. Jag har fått ringa både lönekontor och chefer, eftersökt lönespec:ar och hållit på. Paper som ska skicka hit och dit.

Nu gick det på knappt 10 dagar, en blankett och två samtal till F-kassan. Helt underbart! Jag är så glad! Nu slipper jag tänka på det och kan bara vara gravid i lugn och ro.

Första barnbidraget med flerbarnstillägg för tre skruttar kommer den 20 mars. Nu ska jag bara ta reda på om föräldratillägget på 10% som ingår i mitt kollektivavtal på jobbet även gäller mig som har uppehållsavtal. De 365 dagarna som anställd klarar jag iallafall, med två veckor. YES! Om det gäller även mig, vilket det borde göra eftersom att det inte står något annat om det i kollektivavtalet skulle det innebära att jag får 10% av min förlorade inkomst från jobbet de första 180 dagarna av min föräldraledighet. Hoppas hoppas! Då skulle jag kunna ta ut 5 dagar i veckan istället för 7 dagar och spara några till bebis blir ett år och man måste ta ut min 5 dagar i veckan ;)

Glada besked från F-kassan firar jag nu med en kopp earl grey och lite sömnad. Jag har precis beställt lite supermjuk minky till babynestet jag ska sy så nu måste jag "sy undan" lite som jag redan klippt ut. Jag vet att jag borde spackla men det är för mörkt. Bygglampan ligger i skåpbilen som lärlingen har just nu så jag får spackla imorgon bitti när ljuset är ute igen.

Tjing! *lycklig*

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Annons