Annons

19 januari 2015

Baka bröd på filmjölk

Jag fick ett grymt recept på bröd man bakar med filmjölk av min nya kollega på jobbet och tänkte när jag hittade fil till 1/2 priset (går ut imorgon) att jag göra ett försök. Vad har jag att förlora? Vi fick ett halvt skafferi med mjöl av alla de slag och korngryn och hejfadderullan av mamma när hon hokuspokus blev hyperallergisk mot gluten och det kan ju inte bara stå liksom.

Jag hade tyvärr inget bikarbonat hemma som man tydligen ska ha, kollade andra liknande recept. Googlade fram att man kunde byta ut bikarbonatet mot bakpulver genom att dubbla det. Alltså 2 tsk blev 4 tsk ;)

Hade heller inga coola torkade frukter hemma eller frön så jag tog lite annat och hoppades på min goda tur:

5 dl filmjölk
4 dl vetemjöl
4 dl kornmjöl
2 msk krossade linfrön
4 tsk bakpulver
2 msk lingonsylt
1 msk ekologisk sirap
1/2 tsk flingsalt

Blanda ihop, kleta ner i en långform klädd med bakplåtspapper, grädda i mitten av ugnen i 175 grader i 40-50 min. Ta ur den ur formen och pappret och låt vila över natten i en bakhandduk. 

Ät till frukost nästa morgon med lite smör och skivad ost. En kopp kaffe till är inte fel heller ;) 

Sinnessjukt gott och så löjligt enkelt! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Annons