Annons

1 september 2011

När allt bara känns så himla bra igen

Skimmrande sol som mjukt strilar in i köket, en rykande varm kaffe, björkfröna som virvlar i den svala vinden utanför fönstret. Höstens första dag. Som jag har längtat efter dig! Nu börjar årets produktiva tid för mig. Hösten är då jag tar tag i saker, ordnar upp mitt liv samtidigt som jag kan njuta till max av det. Livet alltså.

Det är något magiskt som händer nu, nästan trollskt. Hela vardagen vänds ut och in och förvandlas till en riktig John bauer-scen! Det bruna, mörkgröna, orangea, det mörka, virvlande suset. Känner ni det?

Hösten är inte bara raggsockor, varma mössor och en kopp tea framför brasan efter jobbet. Hösten är sval, frisk, naturens detox. Det är nu allt gammal rensas ut, packas ihop inför vinter och allt bara lungt förbereder sig för dvala. Nu börjar den kravlösa tiden. På hösten MÅSTE man inte göra saker. Man gör det man har lust till.

Det är något alldelles särskillt med löftet i hundratals tulpanlökar som nu bäddas ner i den mörka varma jorden för att nästa vår villigt blomsta i all prakt. Just nu när man osorgsfullt väljer en plats för dem, gödslar och stoppar om dem inför vintern. Precis så är det med allt i livet på hösten. Nu startar processen med vår nedbäddning inför vintern. Jag kan inget annat än älska hösten.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Annons