Annons

20 september 2011

Lyxlunch

Svar: - Nej jag lagar inte denna typ av mat till lunch. Ni kan vara lugna. Jag har värmt på rester från middagen igår. Men jag vill ändå dela med mig av denna förtjusande lilla raring.

jag har valt att kalla den September-gryta. Den är både man och barnvänlig. Det vill säga orginalet var med kålrot och palsternacka så den som är vågad kan ju lägga till det.





  • En lagom stor bit högrev



  • Smör att fräsa i



  • Morötter



  • Vitlök



  • Lagerblad



  • Svartpeppar och salt



  • Timjan



  • Köttbuljong (tärning går fint)



  • Kinesisk soja



  • Vispgrädde (matlagningsgrädde om du är tråkig)



  • H2O (valfri mängd)
Ett glas rött

Kokt potatis och färsk babyspenat till servering.




Fräs köttet i smör och vitlöken, gärna hackad inte pressad det pajjar upp smaken. Salta /peppra. Fyll på med H2O, buljong, lagerblad, soja. Låt det hele puttra i minst 1 1/2 timme men gärna längre. Drick nu vinet. Men inte om du är gravid eller under 18 år. Hur som helst, koka potatisen samtidigt skalar du och lägger i morötterna i grytan, koka dem mjuka. Avsluta med att hälla i grädden och krydda med timjan. Färsk funkar om man gillar det. Den som vill ha lite tjockare konsistens reder med fördel av grytan med "ljus redning" från Maizena. Den klumpar sig inte och kan användas direkt.

Ät med potatis och babyspenat. Gärna dagen efter då den är grym!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Annons