Annons

8 maj 2015

"Vad blir det till middag?"

Jag tillhör den där vågade kategorin av mammor och pappor som aldrig planerar middagar. Varje dag är ett evigt klurande över vad vi ska laga till middag. Varje gång frågan kommer om vad det blir till middag blir jag lite kallsvettig och stressad över att snabbt komma på något som finns hemma, något som alla tycker om, något lite nytt och varierat. Vilket i princip 98% av fallen slutar med att vi tar något utav våra säkra kort:
  • Köttfärssås med spagetti
  • Korvstroganoff
  • Kyckling curry med ris
Jag har några till som ibland får vara med i mat-snurran typ lasange, korv med pepparrotssås, pannbiff, lövbiff med pommes...

Samma lika vecka ut och in.

A S T R Å K I G T

Dessutom äter ju jag helst halvvegetariskt (fisk, ägg och mejeri, kyckling om nöden kräver) så det blir riktigt klurigt med mina alternativ. Det blir mycket lax i ugn och tonfiskröra kan jag säga.

Det finns en anledning till att vi nu inte längre äter potatis och purjolökssoppa i vår familj. Vi har helt enkelt förätit oss på den. 

Dock har jag nu gjort slag i saken och beställt en inspirerande matkasse från Lina´s matkasse! 



Så sjukt spännande! Jag valde en barnkasse... då jag har barn. Såklart! Jag lyxade till det och kombinerade min matkasse med en fruktkasse på 4 kg för runt en hundring ;) 

Båda mina kassar kommer söndagen den 24/7 då leveranser sker med 2 veckors intervaller. Det ska bli kul att få lite input till familjens mathållning som inte riktigt är vad den borde vara.

Dessutom som ni ser har de ett superbra erbjudande när man vill prova första gången! Hemsidan var lätt att förstå sig på och man får en egen profil där man kan av och påboka kassar, lägga till extrakassar osv. Tydligt och mycket pedagogiskt. Tummen upp för hemsidan! Nu ser jag med spänning fram tills söndagen den 24:e, nästan som julafton! Thihi!

Sen är min plan att laga maten och ge lite reflektioner och betyg här i bloggen. Jag har själv tvekat på att testa då det verkar krångligt och dyrt. Lite feg är jag nog allt, typ att det i kassen inte ska passa oss alls då vi t.ex har allergi mot räkor i familjen men jag tänkte nu vuxet nog att "- Va fan det är väl bara att hoppa över räkorna dåra!" Jag tänkte även räkna lite på vad vi gör av med kostnadsmässigt i veckan på middagar för om man delar det ordinarie priset för barnkassen på 5 middagar blir det runt 150kr per middag vilket känns yberbilligt!

Lite detta mod och smula nyfikenhet har jag fått av svärföräldrarna som sedan en tid tillbaka har en matkasse hem varje vecka och de tycker att det är jättebra! Jag har provat att laga deras middag från kassen, följt receptet och verkligen vidgat mina vyer. Eftersom att svärföräldrarna endast är två upplever dem att de verkligen fått ner matkostnaden men fortfarande får i sig bra, varierade middagar.

Nu återstår bara att komma på vad vi ska äta till middag i kväll och fram tills den 24:e....

4 kommentarer:

  1. Kul testa kassen. Jag har två kompisar med barn som båda testat barnkassen och inspirstion (tror jag den heter) och de har varit nöjda. Blir kul läsa din rescension sen. Middagstips: hamburgare (jag gör egna med chili i) och pommes. ☺

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh! Ja! Ge mig middagstips!! Om jag känner mig duktig gör jag också faktiskt egna hamburgare ;) Jag brukar ha i hichorysås eller någon annan grillsås ;)

      Radera
    2. Det måste jag testa. Tror det kan bli super! Här blir det mycket pastasås på lax eller skinka. Fiskpinnar, köttbullar och korv (standard varje vecka) kyckling och ris gillar mina små så det har vi också en gång i veckan. Men att komma på vad man ska äta är både tråkigt och jobbigt. Att hinna laga den ett annat problem. ��

      Radera
    3. vi har ju det problemet också tyvärr att min man inte tål skaldjur, färska tomater (och falska människor) Fisk går bra om det är torsk i äggsås för det smakar inte fisk....Hahaha lax äter bara jag när jag är ensam hemma. Tydligen så luktar de illa när jag tillagar det, äta det skulle han ALDRIG göra, så jag som är halv-veg har det ganska tufft här hemma :)

      Radera

Annons