Annons

14 maj 2015

När det ena ger det andra

Jag skulle måla men det slutade med att vi möblerade om...

Tisdag morgon, efter att ha lämnat barnen kom jag hem och utanför mig står en relacom-bil och fördriver tiden. Jag tänker inte så mycket på det, mer än att han stod i vägen för min uppfart och motvilligt flyttade sig då jag blinkade in.

Jag gick vidare i min rutin, gjorde en kaffe, ringde sambon samtidigt som jag plockade fram målargrejerna (igen). Bla bla bla, berättade om relacombilen som blockerade vår uppfart för min sambo som snabbt frågar om den är kvar. Tydligen hade någon snubbe ringt från Telia men sambon hade klickat bort honom då han trodde att det var en säljare. Jag rusar ut och möter en halvsur herre 60+ som är på väg att lägga en sur lapp i min brevlåda.

Vi backar bandet: Jag kör fastplay då följande information egentligen är totalt ointressant i relation till världsfred.

20 januari - Vi anmäler problem med vårt bredband för första gången. Det går helt sjukt långsamt. Det går knappt att googla.

Däremellan då och nu [läs tisdags 12 maj] har vi fått ut inte mindre än 5 modem. Alla har fungerat lika dåligt. Ett av modemen skickade vi tillbaka med en arg lapp om att man inte skickar ut "nya" modem till kunderna som skramlar, är smutsiga och heter "sorensson". Det sjätte modemet hämtade vi inte ut ens. Vi har ringt säkert 100 gånger och frågat hur det går med vår felanmälan. Vi får till svar att de är överbelastade och att vi står i kö. Kul.

Enligt samtal någon gång i april har vår felanmälan skickats till support den 13 april. Japp. Det tog dem nästan 3 månader att skicka vår felanmälan vidare. Tack.

Vi fick efter ytterligare ett mycket argt samtal ut två trådlösa modem att låna till problemet var åtgärdat. De fungerade typ lika dåligt.

Efter det tog det ändå en månad innan systemteknikern kom ut. Min relacom-snubbe som nu stod och blockerad uppfarten. Tydligen var han från Telia.

Jag lyckades övertala honom om att stanna och köra sin grej. Drog en rövare om att sambons mobil är lite vajsing och bryter samtal osv [eeeeeh] han mjuknade upp lite, kollade mina telefonjack, kollade ledningen ut till stolpen och kunde konstatera att problemet ligger någonstans på vår 21 meter långa telekabel som går igenom halva huset innan den når huvudjacket [köket] där modemet sitter. Kabeln är uppskattningsvis från 70-talet nån gång. Den har så att säga, gjort sitt. Detta fixar inte Telia då vi inte är kund hos dem. det är fastighetsägarens ansvar, alltså vi.

Sambon kommer hem med 100 m telekabel, ett nytt jack. Runt middagstid efter lite klättrande och ett hål genom ytterväggen har vi ett nytt huvudjack. I vardagsrummet. Längst upp i hörnet ovanför bokhyllorna. Internet fungerar perfekt. Det är nu vi bestämmer oss för att vända upp och ner på hela vårt hem och möbleringen så som den har varit i 3 år, ja sen vi flyttade hit.

Datarummet hamnade i vardagsrummet/biblioteket. Halva biblioteket [läs divanen] blev ett spelrum i gamla datarummet. Andra halvan av biblioteket blev nya hyllor med förvaring i mitt syrum. Just nu ligger resterna kvar av bibblan [läs böckerna och spelen] i soffan. Syrummet står på köksbordet.

Har jag hunnit måla?

Vi har typish namnfest om en månad. Det går bra nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Annons