Annons

24 augusti 2015

Jag kan inte tro att det är S A N T!?

När man hittar en distansutbildning till grundlärare med inriktning fritids samt behörighet för att undervisa i bild årskurs 1-6 som INTE kräver matematik B (ma 2) för att vara behörig då struntar man i att den är i Sundsvall....

... och sen gråter man av lycka. Bokstavligen.

På riktigt.

http://www.studentum.se/Laerarutbildning_Grundlaerare_med_inriktning_mot_arbete_i_fritidshem_166895.htm

http://www.miun.se/utbildning/program/undervisning-och-manniskors-beteende/lararutbildning---grundlarare-med-inriktning-mot-arbete-i-fritidshem/om-programmet?term=ht2015-vt2016

6 kommentarer:

  1. Svar
    1. Detta får bli min back up om jag inte klarar matten.. för 5 gången..

      Radera
  2. Sundsvall är bara några timmar bort. Köööör!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hittade en lärarutbildning i Karlstad på distans i samarbete med komvux i nynäs , med start hösten 2016... nu ska jag bara höra mig för med Linn om hon kan tänka sig att släppa mig några dagar varje termin för att kunna plugga ;)

      iiiiihhh.. ska bara klara Ma2.. bara...

      Radera
    2. Grundlärarutbildning på 4 år med inrikting årskurs 4-6 :D fett kul!

      Radera
  3. Vad är det för lärare på mellanstadienivå som inte ens klarar av matematik B egentligen? ibland fascineras jag verkligen av hur arbetslivet fungerar. Hur det i vissa fall endast tycks handla om formell behörighet för att få tag på ett arbete, medan det i andra fall är precis tvärtom.

    Om jag var mellanstadieelev skulle jag hellre bli undervisad av en smart person med talang och förståelse för att lära ut än av någon person som kämpar sig igenom fyra års distansutbildning på högskola men inte ens klarar av gymnasiets andra matematikkurs - som händelsevis mest innehåller matematik från grundskolan. Det är först i och med matematik C som en hel del ny matematik börjar dyka upp.

    Nu var de kanske visserligen inte matematiklärare som var målet med utbildningen, men ändå. Jag häpnar ändå över hur lätt det är att bli lärare för de tidiga åldrarna att nästan vem som helst som tagit sig igenom gymnasiet kan gå den linjen och sedan arbeta som lärare. Jag skulle ju hellre haft en smart lärare utan formell behörighet än tvärtom. Och att ta sig in på lärarlinjen (på vissa linjer åtminstone) är ju tydligen inte svårare än att skriva ett gaska kasst resultat på högskoleprovet numera.

    Men jag kanske borde göra samma sak själv. . . Om det inte var för att jag redan pluggat annat som kanske inte leder till arbete, lyckats dåligt på grund av bland annat sociala faktorer på högskolan, och inte har någon lust längre.

    SvaraRadera

Annons