Annons

21 januari 2016

Att lite gummi kan vara så viktigt

I förrgår var jag på bestämd uppmaning från plåtfirman som lagat min upphängning till växellådan hos en däckfirma för att laga pys-punkan på mitt vänstra framdäck. [laga laga laga]

Jag fick då upplysningen att det inte är okej att åka runt med däck som är över 10 år gamla...

Va?

Tydligen är mina vinterdäck original från när bilen tillverkades. Hoppsan Kerstin! Således ville gubben på däckfirman egentligen [enligt praxis] inte laga mitt däck. Jag behöver alltså nu fyra nya vinterdäck då man inte kan byta bara ett av mina däck och det hade inte selat någon roll egentligen för uppenbarligen är ju alla fyra däck över 10 år gamla.

Med tanke på att jag nu äger noll kronor, tveksamt om vi ens kan betala alla räkningar denna månad så drog jag på mitt allra falskaste leende och tog offert på nya däck, lovade heligt att återkomma om däckbyte. Jag drog en inte allt för falsk historia om att jag måste hämta barnen från skolan bla bla bla och änom motvilligt lagade han tillslut mitt däck som tydligen var trasigt på två ställen.

Hurra! Nu behöver jag inte vara nojjig varje morgon när jag kommer ut till bilen att den ska se ut som en tråkig efterfest. Hurra! Jag behöver nu inte pumpa mitt däck varje dag! Jag lämnade däckfirman med fyra hela, slitna utgångna däck, ett ton ny kunskap om gummidäck och en fet ångest.

Av en ren händelse eller rättare sagt jag ringde mamma för att fråga henne om finansiering till att laga däcket då jag är totalt pank och hon blev typ arg på mig. Nåja, min mamma blir sällan arg så det var väl mer ett men-lilla-hjärtat-det-förstår-du-väl-samtal. Varvid hon två timmar senare ringer upp mig och berättar att hon och min låtsaspappa ska köpa nya däck till min bil.

Så nu idag ska jag och barnen ta en MYCKET långsam [jag kör som en riktig fegis efter avåkningen] roadtrip norr om stan till deras lokala däckfirma där de fått ett bra pris på Bridgestone dubbdäck till min bil. Vi ska även passa på att träffas, äta lite middag och få barnens julklappar som ännu inte blivit öppnade. Japp, så nu ska jag börja packa...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Annons