Annons

4 september 2015

Gåstolen vara eller icke vara

Nu efter morgonen besök hos BVC för sexmånaders-kontroll av min minsta minion känner jag mig bara tvungen att sprida ordet.

Gåstolen - Är den bra eller tvärtom rentav as-dålig?

Vår barnläkare som jag haft kontakt med under alla tre barnens uppväxt är fantastisk! Vi har även under en kort tid arbetat ihop på ett av gruppboendena i kommunen som riktar sig till barn med funktionshinder och neurologiska diagnoser. Han är av den äldre sorten fast fortfarande ganska skojig och inte av översittar-typen. Ibland kom det väl en och annan groda rent vårdmässigt men inget att anmärka. Till exempel så kanske det inte direkt lämpar sig att ge välling i peg:en [en knapp som barnet har i hål i bukhinnan där man ger sondmat]... man kanske ger sondmat i stället som det är tänkt. Typ men hur som helst, generellt är han vettig, inte så hysterisk, ganska rolig och erfaren.

För några år sen publicerade han en artikel om hur gåstolen hämmar barns naturliga utveckling. I stora drag handlar det om att när barnet blir 6 månader går det över i en utvecklingsfas som innebär att barnet först kommer över till magläge, sedan till att stödja sig upp på armarna för att vidare vilja ta sig fram, skjuta upp rumpan för att träna att krypa and so on. Barnet blir gärna frustrerat under denna tid då leksaker och andra skojiga saker på golvet runt om inte går att få tag i. Man kanske vill som förälder göra barnet nöjt och sätter upp det i gåstolen men då avbryter man barnets kamp och strävan efter att ta sig fram den naturliga vägen. Detta är min förenklade tolkning av texten.

Man hade satt upp en kopia av artikeln i väntrummet på vårt BVC och jag läste den och tog informationen till mig och tänkte att det är väl tur att jag aldrig haft råd att köpa en sån till mina barn.

Nu idag tog barnläkaren upp frågan med mig under besöket och vi hade en mycket givande pratstund om barns naturliga utveckling och jag fick bekräftat för mig att anledningen till att min minsta nu ofta blir upprörd och skriker när han är på golvet är för att han lär sig och han behöver få chans att öva och försöka igen. Det är till och bra eller ett normalt tecken att han blir arg på golvet.

Nu till funderingen... jag googlade runt nu när jag kom hem för jag kände att detta bör ju fler få veta om med barn i samma ålder då jag fått för mig att gåstolen är ganska vanlig numera. Den spontana reaktionen i olika forum upplever jag är att de flesta gillar gåstolen och försvarar den för att de:

  1. Får en stund för sig själva att tex. plocka ur diskmaskinen [Det går inte om barnet är på golvet eller?]
  2. Barnet gillar den och har roligt [Hur vet man det? Min son gillar och blir nöjd av att jag lägger mig på golvet bredvid honom, det är gratis]
  3. Upplever att deras barn lärt sig gå tidigare [HUR vet man det? Min dotter lärde sig gå vid 10 månader. Hon hade ingen gåstol. När man lär sig gå är helt individuellt]
Dock verkar vissa har några negativa saker att säga så som att barnet kan skada sig på saker som det får tag på när det tar sig runt, barnet kan köra gåstolen ner för trappor och bryta nacken. Alltså har gåstolen en ökad skaderisk. Dessutom förekommer det att man tycker att den är ful.

Jag hittade typ en... EN som efter att ha läst samma artikel skriven barnläkaren nu ifrågasatte om man bör ha barnet på golvet istället...

Det finns liksom inte normalt i glädjen över att barnet lärt sig backa och svänga i en gåstol vid 5 månader. Hurra titta! Det är bara ca 5 månader kvar tills barnet är rent mentalt moget för att ta sig fram själv.

Man använder gåstol till funktionshindrade barn. Men absolut inte i första hand för att de ska lära sig gå eller ha kul. Det har med organfunktion, träning av inre muskulatur och rörlighet att göra. Den mänskliga arten har genom evolutionen skapats för att gå på två ben och resten av kroppen har anpassat sig för just detta. Vilket innebär att en "kropp" som alltid sitter i en stol, ligger ner inte mår lika bra rent tekniskt/medicinskt sätt som en kropp som blir belastad på rätt genetiska sätt, alltså på två ben.

Fråga gärna om detta verkar oklart, jag förklarar gärna då detta är något som fascinerar mig. Hur kroppen liksom är så sjukt smart sammansatt för att prestera till max.

Alla håller säkerligen inte med mig men jag väljer att gå på min barnläkares goda ord. Det känns bra i hjärtat. Mitt bästa råd till er som tvekar, välj hellre bort gåstolen, spara pengarna eller köp klossar att öva händerna med eller någon leksak som låter istället. Kanske en skön matta att ligga TILLSAMMANS på. Ta disken när barnet sover eller skit i disken.  

Eller så köper man en gåstol och diskar. Alla glada nöjda.


Här kan du läsa lite om gåstolens effekt på barns utveckling:

PS. I kanada är gåstolen förbjuden enligt lag och ger grova böter vid användning (?) uppemot 700 000 svenska kronor...




3 kommentarer:

  1. Otroligt, alltså böterna i Kanada. Träffat en sjukgymnast som också var inne på att gåstolen är motorisk hämmande. Och att det lilla barnet sitter där långa stunder tror jag verkligen inte är bra plus att man hör ju när det är nog, lika som man gör när de små sitter i matstolen. Men däremor tycker jag inte det är fel en 6-7 månades sitter en stund i upprätt läge, knappt 10 min per dag sitter min pojke i vår (riktigt fula) gåstol. Det är inte för att han ska köra runt i den, hit och dit över golvet utan bara för ett annat perspektiv och fingra på de små figurerna en kort stund. Tycker det är galet ha barnet långa stunder flera gånger per dag utan såklart mår bebisen bäst på golvet utforska livet, åla, börja krypa osv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. I läkarens artikel pratar han om ett överdrivet bruk. Alltså att man konsekvent väljer att ställa barnet i gåstolen istället för att lägga det på golvet. Jag är ju personligen lite av en rebell eller kanske kan uppfattas som lite väl lättsam då jag inte har några som helst problem med att lägga ner min minsta här och var. Jag kanske inte lägger honom mitt på golvet i köpcentrumet men jag drar inte fram filtar och grejer hemma :)

      Radera
    2. Nej det är ju för att du är rutinerad tre barns mamma. =)
      Lilla plutten är inte still för fem öre. Han ålar sig i väg och tar sig upp på hyllplanet längst ner! Jag har fortfarande kvar filten så han åtminstone får ligga mjukt en liten stund men den är ju mest i vägen på golvet.

      Radera

Annons