Annons

19 september 2015

Dagens blomma går till mitt körkort

Vi kan lugnt konstatera att ta körkort är den bästa investeringen jag [läs:Vi] gjort. Jag tar det ganska mycket för givet nu trots att det endast är 2 år och 3 veckor sedan jag en dimmig augustimorgon i Eskilstuna 31 år gammal skrev fler än 52 rätt på provet och då lagligen fick köra MIN bil själv hem!

Visst gick det lite knackigt i början, jag har blivit prejad och kört sönder några brevlådor [stor bil, till mitt försvar] men på det stora hela har jag klarat mig riktigt bra. Nu är min bil och att jag kör den en självklarhet som jag tar för given.

De senaste dagarna har dock främst jag kommit till insikt hur pass mycket min förmåga att köra bil underlättar i vårt gemensamma liv. Framförallt igår var jag tacksam över att ha bilen. Here is why:

Igår skulle jag hämta en markvibrator och sättsand till vår plattsättning samt hämta lite nya pyjamasar jag beställt till Aston. Jag hade 6 timmar på mig. Det är lugnt.

07:45 - Lämnar barnen på skola och förskola 9 km bort i vår grannhåla.

08:45 - Åker hem för att hämta plånboken jag glömt hemma med körkort som i nuläget är min enda ID-handling. Blandar ihop en flaska ersättning till Aston då jag också glömt ta med mig något att äta till honom.

09:15 - Hämtar ut paket nere vid centrum i byn [1 mil bort]

09:30 - Hämtar ut min bokade markvibrator hos Cramo. Den gick in i bagageutrymmet!

10:30 - Kommer hem för att hämta släpet, inser att jag glömt ta ut kontanter att betala sättsanden med. Vänder och åker tillbaka ner till byn.

11:00 - Hämtar ut cash och köper en flaska vin på Bolaget. Känner att jag behöver ett glas ikväll efter den här dagen.

11:45 - Tankar bensindunken som jag [faktiskt] kom ihåg att ta med mig.

12:30 - Hemma igen, våldar på släpet på bilen. Nu har jag bråttom!

12:50 - Glider in på grustaget med 10 minuter till godo innan sand-jocke ska på rast vid 13:00. Jag mutar honom med jämna pengar mot att han fyller lite extra så jag slipper komma igen. Jag har redan varit där två gånger. Vi är typ BFFs jag och sand-jocke så han fyller på så jag tror att hela dragkroken ska lossna. Jag kör i 40 hela vägen hem.

13:45 - Hemma igen. Våldar av släpet som nu förmodligen väger mer än det någonsin gjort. Lyckas på något mirakulöst vis få ur vibran ur skuffen på bilen. Nu har jag bråttom igen.

14:05 - Speedmatar Aston mellanmål

14:10 - Åker för att hämta upp barnen, handla bla bla bla bla bla.

16:30 - Hemma igen. Slut som artist.

Detta hade för det första inte praktiskt gått att genomföra genom att åka buss. Hur mycket jag än hade velat. dessutom hade det tagit mig två dagar att åka samma sträcka kommunalt med tur-tätheten ut till vår lilla håla i skogen.

Nu förstår ni varför jag och min bil passar så bra ihop. Det hade dröjt minst ett år till innan plattorna hamnat på plats igen om inte jag haft körkort och kunnat hämta, köra saker såsom min sambo alltid gjort innan. Nu är det jag som är kapten för mina projekt och det är vuxenpoäng på det mina vänner.

Dessutom kommer det andra trevliga fördelar med att ha körkort. Man blir tillexempel medbjuden på tatueringsmässa i början av oktober. Det är bara jag som har körkort och mässan ligger i Jönköping. Jag har inte riktigt fattat ännu att jag ska åka. Tre hela dagar borta från barnen. Det har ALDRIG hänt. Det bästa utav allt att jag åker med min syster som ska jobba och har egen plats under mässan. Min syster är min allra bästa bästis! Nyp mig någon. Tack körkortet!

2 kommentarer:

  1. Heja dej! Du jobbar och ilar på så bra! (Blir nästan matt bara läsa) Ja hur skulle man klara sig utan körkort idag? :-)

    SvaraRadera
  2. Jag har som mål att plattsättningen ska bli klart, helt klar innan 1 november ;)

    SvaraRadera

Annons