Annons

3 september 2015

Dagens minst sagt obehagliga händelse

Idag efter att jag hämtat upp barnen på skola och förskola parkerade jag i byns lilla centrum för att gå in och handla på mataffären där. Då händer detta:

"En varning till alla som parkerar och rör sig i Ösmo centrum!! Idag vid 15:30 blev min bil rekad [naivt nog hade vi lämnat barnens ipads i baksätet, fullt synligt klantigt nog] En person stod och tittade ut över parkeringen när jag kom ut efter att ha handlat. Jag fick en "känsla" av att personen väntade på att se vem som gick till vilken bil. Varför vet jag inte men man hinner tänka en del. Samma person hade jag tidigare mött påväg förbi priskrossaren när jag skulle in till ica och jag noterade att små detaljer i personens beteende som avvikande (vill inte gå in på varför) 
Samma person följer sedan efter mig gåendes till återvinningen bakom Ica förmodligen/kanske i hopp om att jag skulle lämna bilen öppen då jag åkt vidare dit för att slänga skräp. Lyckligtvis uppmärksammade jag personens märkliga beteende tidigt och hade full koll på vad personen befann sig och jag låste bilen med barnen i och mina värdesaker då jag var tvungen att gå bakom containrarna för att slänga. 
Personen höll sig kvar och iakttog mig ogenerat hela tiden på ganska nära avstånd och det är uppenbart att personen inte planerat att jag skulle låsa min bil eller vara så uppmärksam på att denne följde efter mig. Jag gjorde det mycket tydligt att jag var medveten om personens närvaro. När jag var klar och snabbt åkte därifrån kunde jag i backspegeln se att personen avlägsnade sig direkt jag åkt, efter att ha stått där och stirrat på mig/väntat utan anledning vid återvinningen i typ 5 min.
Händelsen är polisanmäld till lokalpolisen. Vill dock ge er andra en vänlig varning för denna minst sagt obehagliga, persons märkliga beteende. 
Lämna inget i bilen. Lås ordentligt!"

Jag postade detta i en lokal grupp på Facebook då jag ville varna andra i området. Sjukt obehagligt!! Jag tänker då inte handla där mer då detta är en person som ofta "rör" sig i området. Det är inte första gången jag blir förföljd av konstiga personer i mitt liv men det är första gången sedan jag fick barn och det känns sjukt obehagligt att bli förföljd med dem med sig. De satt ju med sina plattor i bak. Desmond tyckte det var jättekonstigt att jag låste bilen. Han undrade såklart vad jag höll på med.
Jag tänker mig i min vilda fantasi att personen kanske tänkt sträcka sig in och rycka åt sig en platta eller nåt. Då det var ganska varmt nu på eftermiddagen hade jag vevat ner rutorna i bak för att snabbt få in lite luft innan AC kom igång. Jag vevade upp dem direkt då jag såg att personen kom gåendes mot bilen. Jag kände mig trängd, nästan lite beredd på att bli överfallen. Jag vet inte varför men sjukt obehagligt var det. Nu i efterhand undrar jag varför jag ens klev ur bilen. Jag skulle ha åkt direkt och slängt skräpet hemma istället men jag ville bli av med det och jag brukar glömma att svänga in vid återvinningen hemma.
Det är helt klart sluthandlat i det området då jag vet att jag garanterat kommer träffa på personen igen och vi hade tydlig ögonkontakt så personen visste mycket väl att jag "förekommit"/kommit på" personen.
Jag ringde polisen när jag kom hem och dagen hiss till den personen jag fick prata med. Grymt proffsig och lyssnade på mig utan några som helst värderingar. Tummen upp!
Nu ska jag försöka skaka av mig detta med en grön juice... om det går... 

1 kommentar:

  1. Du behöver få perspektiv på saker och ting, om du anser att det där var "sjukt obehagligt". Gissar att du bor i en lugn, skyddad förortsmiljö där det i stort sett aldrig händer någonting och därför blir rädd för minsta lilla grej. Jag får även intryck av att du är en aning egocentrisk och förväntar sig att världen kretsar kring dig (och dina barn förstås) och att just dina problem ska tas på så stort allvar, så mycket som du skriver om en sån bagatellartad händelse. Att du tycker att du själv är så viktig. Du kanske till och med är en sån där person som ser ner på personer som är udda eller ser lite slitna ut eller går omkring med lite slappa kläder. Det är personer som inte pratar med andra utan går omkring och ser sig över axeln och är trångsynta som leder till att andra personer känner sig nedvärderade.

    Om du nu verkligen skulle fått ett par ipads stulna så skulle jag knappast lida med dig särskilt mycket, en vanlig person i övre medelklassen som har råd med bil, surfplattor till barnen och att bo i hus och vars största problem tycks vara "hur ska vi få ordning på ombyggnationen?". Det du kanske tar för givet, det är inte så givet. Du behöver få lite perspektiv på saker och ting. Testa att flytta till ett område där personer inte endast stirrar eller följer efter en bit utan faktiskt öppet trakasserar eller skriker åt dig så får vi se vad du säger sedan. Eller testa att inte åka bil till mataffären för att handla.

    SvaraRadera

Annons