Annons

22 november 2014

Förskole-ångest

Under kvällen igår såg jag i förbifarten att några av mina "bekanta" på Facebook gillat länkar som berör förskola och små barn. Diskussioner huruvida det är lämpligt att barn från 1 år går i förskola florerade vilt bland kommentarerna.

Jag blir både lite irriterad men också ledsen när jag ser sådant.

Här är de två artiklarna som de länkat till:

http://www.st.nu/opinion/insandare/mamma-och-forskollarare-forskolan-ar-inte-en-plats-for-en-ettaring

http://www.st.nu/opinion/insandare/vi-vill-ta-eget-ansvar-for-barnens-forsta-viktiga-ar

Den ena är skriven av en nybliven mamma som också arbetar i förskolan och jag tycker att hennes resonemang är bra. Hon tar kritiken högre och vill lägga press på dem som bestämmer.

Den andra är lite mer barsk och går hårt mot dem faktiskt tror att förskolan är bra för små barn.

--------------------------------------

Jag hade inget val med båda våra första barn. Vi har valt ett boende som kostar oss en del och rent ekonomiskt har vi varit tvungna att ta ut alla föräldradagarna inom första året. Med vårt första barn pusslade vi de tre sista månaderna innan vi fick plats. Pappan var sjukskriven efter en handledsoperation och hade barnet hemma hos sina föräldrar [nej, det går inte att ta hand om en 1 åring själv med en hand, fulltankad med morfin] om kvällarna när jag gick och jobbade extra inom omsorgen. Jag kämpade, jagade extrapass för att ha råd att försörja min familj. Dagpass kunde jag inte tacka ja till då det inte fanns någon backup hemma. Vår son fick plats [på den bästa förskolan jag kunna drömma om] när han var 1 år och 3 månader. Det kom som en lättnad att jag nu kunde arbeta mer och komma ikapp ekonomiskt. 

Vår son kunde vid den tiden mycket väl förmedla sig verbalt [han talade i meningar redan vid 1 år], äta själv och röra sig obehindrat. Mycket förmodligen för att jag som mamma från tidig ålder inte varit närvarande [förlossningsdepression] och "tvingat" honom att klara sig själv. Hemskt ja, men en möjlig förklaring. Han har så länge jag kan minnas varit sådär lillgammal ni vet. Vi upplevde inga problem med förskolan för hans del, snarare tvärtom. Han fick den pedagogiska verksamheten jag som mamma helt enkelt inte orkade ge honom. Jag orkade inte måla med vattenfärg över hela köket, jag orkade inte lufsa i skogen eller frysa i lekparken.

När vår dotter kom hade vi nyligen köpt nytt hus och låg back igen. Till hennes 1 årsdag var alla föräldradagarna slut och hon började på samma förskola som sin bror faktiskt på just sin födelsedag. Idag är hon en vild, normalt utvecklad 2 åring som älskar att gå till förskolan. Hon kastar sig i famnen på fröknarna och kramas när jag lämnar henne till frukost

Tyvärr blir man matad med massa ångest från alla håll om att små barn inte mår bra av förskolan. Att det skulle ligga någon form av prestige i att vara hemma med sina barn länge. Att man skulle vara en bättre förälder för att man är hemma med sina barn istället för att gå till jobbet. Jo, självklart mår barn bra av att vara med sin mamma och pappa men om man inte kan det då? Som familj?

Jag måste dock erkänna att jag tyvärr blir avundsjuk på dem som har möjlighet att vara hemma med sina barn länge och jag skulle vilja nu sista gången vara hemma med kommande barn lite längre än 1 år men det är nog inte praktiskt möjligt.

Jag hade en tanke om att från februari 2015 [bf  den 18 februari] fram tills skolan slutar för sommarlov i juni 2015 vara hemma med liten bebis, dottern är på förskolan 8:00 - 14:00 när sonen är i skolan. De har omsorg på annan ort så för att jag ska slippa åka runt med bebisen hela dagarna blir det nog den bästa lösningen. Dottern har 6 timmars beviljad förskoleverksamhet och sonen 2 timmars fritids. Han slutar skolan 13:00 varje dag. Jag tror på det upplägget faktiskt. Då blir det mellanmål hemma ;)

Jag planerar att alla barnen ska vara hemma med mig hela sommaren och sen till hösten då sonen börjar skolan igen tänkte jag att dottern får förskola 3 timmar, 8:00 - 11:00 då jag inte vill förlora förskoleplatsen men ändå vill dra nytta av att man från 3 års ålder har rätt att ansöka om kostnadsfri begränsad förskola i min kommun. 15 timmar i veckan ;)

Tyvärr kan man inte förlägga dem timmarna på två dagar eller viseversa utan det är 3 timmar/5dagar i veckan som gäller. Reglerna kan ha ändrats och det vore ju toppen men jag planerar utefter de gamla reglera just in case. Jag måste ju ändå åka med vår son varje dag till skolan så detta ger mig möjligheten att typ kanske handla, gå på öppna förskolan BVC osv i lugn och ro med ett barn bara för att sedan hämta lilltjejen och åka hem ha lite dagvila och lek hemma resten av dagen. Min plan för hösten innebär att pappan hämtar sonen från skolan när han kommer från jobbet och ändå passerar orten [dit vi också egentligen vill flytta... igen] vilket brukar vara runt 15:00. Då räcker sonens 2 timmars-fritids. De dagar pappan fastnar i kö eller jobbar över får självklart jag åka och hämta ;) Tänkte köra denna modell tills efter årskiftet 2016 då bebisen fyller ett år. 

Då hoppas jag på att min kommun [nynäshamn] tagit sig i kragen och infört vårdnadsbidrag som då skulle innebära att jag kan vara hemma med mina barn ytterligare en termin men det ser varken mörk eller ljust ut. I praktiken, om vi hade bott typ 5 km åt ena hållet och då tillhört Haninge kommun, som jag också är anställd i... hade vi haft rätt att efter 1 års ålder söka om ytterligare 3000:- skattefritt bidrag i form av vårdnadsbidrag vilket tillsammans med barnbidragen skulle innebära 6750:-. Ingen fet månadslön men det hade räckt till att vara hemma ytterligare 6 månader. Tyvärr bor vi i en kommun som inte har denna förmån men man kan ju alltid hoppas... det finns ett medborgarförslag inlämnat till kommunfullmäktige nu i september. Alltid något.

Jag har en förhoppning om att kunna vara hemma med barnen till hösten 2016 men det återstår att se.

När ska pappa vara hemma å tänker ni? Vi har med båda barnen valt att använda dem som "semester-dagar" så att vi ska kunna vara hemma tillsammans, nu kan man ju ta ut dubbeldagar vilket gör det hela mycket enklare och mer valfritt. Innan fick vi pussla och då arbetade jag ju kväll och natt så då fungerade det, nu när jag jobbar endast dagtid hade det blivit knepigt. Men som nu till jul tar vi de sista 12 heldagarna han har för dottern och har julledigt ihop.

Hur har ni andra pusslat?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Annons