Annons

1 juni 2012

Tydliggörande pedagogik

Desmond har gjort ett akvarium av min matberedare. Det började med att lilla herrn ville diska, vilket jag som mamma självfallet uppmuntrar. I godan ro lagade jag middag med min lilla diskare bredvid mig glatt och påhittigt pladdrandes om att "fisken var hungrig och skulle få gurka och sen ville fisken ha bubblor och..."
På diskbänken står nu min matberedare med ett litet blad persilja  a k a fisken, 4 stycken sönderskurna gurkstavar guppandes i diskmedel och vatten.

Och jag får absolut INTE slänga ut akvariet.

"- Fisken ska vara kvar när jag kommer hem i morgon mamma! Vet du mamma, fiskar försvinner inte bara sådär så du vet"

Känns som att min son hade på känn att hans mamma hade tänkt trolla bort det med middagsdisken men han är smart minnsan.

Nu är här tomt då mästerfiskaren är hos farmor och farfar på övernattning. God tid för mig att vara extra produktiv utan att någon avbryter hela tiden och vill ha hjälp att bygga upp sitt tågimperium. Men jag saknar totalt karaktär och skulle helst av allt vilja bada, länge med tända ljus, lägga mig i en renbäddad säng med en pocketbok och bara somna efter första sidan.

Två pass kvar på jobbet. Ska jag ta vara på lugnet och röja sen i början av semestern? Eller ska jag röja nu och börja semestern med att bara njuta?

Kompromiss: Jag tokröjer i en timme och sen tar jag ett bad. Starta timstocken!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Annons