Annons

30 december 2011

Dagen innan nya året

I år är det vår tur att hålla i festen inför nya året. Det känns bara så kul! Under över ett och halvt år har jag undvikit att bjuda hem någon i huvudtaget då allt varit i renoveringsfas 2 utan 3 det vill säga: Halvfärdigt.

Klart att man skulle kunna bjuda hem någon trots att inte listerna i hallen sitter på plats men utan toa? Njaa....

Vi hade ju iförsig en toa därnere men hela nedervåningen såg ju ut som en sars-epidemi.

Nu i år är det till och med varmt i matrummet. Lyx.

Jag tänkte under julmiddagen [alla åt typ en köttbulle, pratade knappt och min låtsasfarbor luktade gammal svett] att jag längtade till nyår då jag bjudit ett lite annat klientel som förmodligen kommer njuta lite mer av det nyrenoverade pimpade matrummet. Sjukt trevligt vi haft under de tillställningar vi haft därnere. Känns bra att fira av och säga hejdå till huset i goda vänners lag.

Jag kommer att bjuda på en mycket okontroversiell trerättersmiddag:

¤ Saffransdoftande fisk och skaldjurssoppa med tomat och aioli

¤ Fläskfilegryta med ingefära och kokosmjölk serverad med grönsallad och klyftpotatis

¤ Pannacotta med vit chocklad och hallonkompott

Jag kände att jag inte orkar hålla på med att steka oxfile som ska hållas varm och bea-sås som ska passa alla och hummer... jag har ätit en enda god hummer i mitt liv och jag lär inte kunna mäta mig med den mästerkocken [Bjong alias Börje]

Nu måste jag ta mig till affären och köpa kattmat. Jag har en mycket efterhängsen [pressar sig om och om igen upp i mitt knä och ska trycka sin nos i fejan på mig] svart katt som förmodligen inte kommer att ge sig förrän han fått mat. Olyckligt ovetande om att det innan kvällen är slut kommer en rottweiler-valp på besök. Brorsan lär väl göra som vanligt, sätta sig ner mitt i hallen och glo på inkräktaren i hopp om att hans dödande blick ska få hunden att vända om. Katten är helt enkelt för envist naiv för sitt eget bästa. Älskar verkligen det lilla kräket.

Hepp!

1 kommentar:

Annons