Annons

6 december 2011

Då som nu

Jag funderar på om jag ska ge mig in i julkorv-träsket oxå, nu när jag redan snurrat igång min surdeg. Jag har alltid velat prova att göra egen julkorv. Hittade ett recept på Arla som verkar shyst. Jag ska bara fundera ut hur alla delarna till köksassistenten ska sitta ihop. Den är ju trots allt över 50 år gammal. Dock finns faktiskt otroligt nog beskrivningen kvar!? Hur ballt är inte det? Ska bara hitta den först, beskrivningen alltså eller instruktionbok snarare. Annars får jag väl köpa en ny assistent. Ganska coolt att maskinen från Elektrolux typ fortfarande ser likadan ut. Min syster har vår mammas som är från 70-talet och den har exakt likadana delar. Jag upptäckte att jag hade två degkrokar och två slickepotter, insåg snabbt att jag även hade delarna till syrrans maskin dock finns ingen instuktionsbok till den typiskt nog för det hade nog funkat trots att det skiljer mer än 20 år mellan maskinerna. Jag har klurat och sporadiskt letat nu under morgonen men jag kan inte komma ihåg vart jag la den jag fick av mamma. Den ser ut såhär ungefär:




Fast detta är en kokbok man förmodligen fick med då man köpte sin första elspis. Man kan lugnt säga att man hade lite annan matkultur för 50 år sen. Jiiisses!



Mumsigt värre! Fiskfärs, typ en pudding av mosad fisk. Gräsligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Annons