Annons

13 december 2011

Bortkopplad?

Skön ledig dag skulle ha sin mittpunkt på dagisgården. Årets luciatåg skulle gå av stapeln. Jag hade verkligen sett framemot att få se min son stå där och klämma i refrängen på blinka lilla stjärna. Jag tvingade till och med mig Adde som tyckte att det hela verkade väldigt överreklamerat. Väl framme på dagis efter en ruggig, blöt promenad trängdes vi förväntasfullt med alla mammor, pappor, syskon och kusiners farmor.

Så kom det lilla luciatåget ut på gården med alla barn i fina små vita särkar, glitter, tomteluvor och pepprkaksdräkter omsorgfullt påkorvade utanpå vinterkläderna. Mitt i det traditionella fina ser jag min son i sin illgröna overall och blåa bulamössa. Jag inser med ett hugg i mitt mammahjärta: Jag har totalt missat att fixa lussekläder till Desmond!!

Det blir värre när jag inser att det BARA är Desmond bland alla barn som inte har lussekläder. Jag ville bara sjunka ner i jorden. Att någon annan förälder skulle tänka: "varför har den där lilla krabaten ingen tomte-luva?" brydde mig inte alls dock fick jag så fruktansvärt dålig samvete att Desmond blev utan. Han fick inte byta om och göra sig fin med det andra barnen. Hur i helvete kunde jag missa detta?

Förra året var vi hemma eftersom att Desmond blev magsjuk och då såg jag bara bilderna från det årets luciatåg och då var några enstaka tärna och man kunde se en och annan tomteluva och jag trodde väl att det var förskolan som hade utlåningsgrejer eftersom att det var utomhus.

Vi smet ifrån fikat som kostade pengar och med tanke på att vi tog bensin från gräsklippardunken för att kunna åka och handla idag hade jag inte en krona på fickan.
Fail nr 2.
Väl hemma efter att ha uppmuntrat Desmond med en polkagriskaka som substitut för det förlorade fikat rev jag fram inbjudan till luciafirande och konstaterar att det inte finns någon information om kläder, om att man ska vara ute, att fikat kostar. Först tänkte jag att det är jag som är totalt bortkopplad från världen som missuppfattat så totalt men när skulle man ha lämnat kläderna? Det fanns inga kläder i hallen i morse när jag lämnade vid frukost. Någon måste ju ha haft sina lussekläder i hallen? Eller? Borde inte personalen sagt något? Eller ska man bara som mamma ha koll på sånt?

Desmond har garanterat redan glömt [om han ens brydde sig från början] men jag kan inte låta bli att känna mig en smula misslyckad som inte fixat lussekläder till mitt barn idag på Lucia.

Lite chaitea, apelsiner med tunt skal och nya tag nästa år. Har hört att julgransdräkt ska var nya grejen i luciatåget.

2 kommentarer:

  1. Hörru du, Desmonds bästa mamma! Tänk istället, tur att jag var på sonens Lucia! Och dumma pedagoger som inte hade lite extra glitter att kasta i håret på lillkillen! Klart att info ska finnas. Själv lussade vi kl 07.20 på Z´s förskola. En skitsur pepparkaksgubbe stod längs bak och surade. Han sjöng inte en enda ton! Så glad var han att hans mamma hade klätt ut honom till pepparkaka! :-) Och du, nästa Lucia finns kläder till låns från oss. Har massor!! Kram Erika

    SvaraRadera
  2. Du är en räddare när man känner sig missmodig... Du är minsann peppens mästare! Jag frågade om han blev ledsen för att han inte fick vara tomte men till svar fick jag:" det gör inget mamma jag kan vara tomte på julafton!" dock kändes det inte direkt bättre men tur är väl att Desmond inte tog det hela så hårt ;D

    SvaraRadera

Annons