Annons

26 juli 2015

Jag vill ha en ny tvbänk och det är NU

Efter 5 dagars feber, kräk och allmänt häng i soffan sitter jag nu här och planerar [läs: Drömmer om] en ny tv-bänk.

Jo, jag har stirrat på vår befintliga lösning nu i några dagar från liggläget i soffan och insett att jag verkligen inte gillar den alls. Inte så att jag hatar den men den funkar liksom inte. Egentligen ville jag nog göra något åt den redan när Alice var liten [mindre] och började ställa sig upp och röja runt men allt tar sån tid att fixa till i vårt hem. Jag vet inte varför det blir så men exempelvis tok det mig typ 2 år att byta ut kökslampan. Är det inte likviditetsbrist är det tidbrist. Mina två akilleshälar.

Svar ja, det är en rosa studsboll nertryck i baslådan och den går inte all få upp
Hur som helst så är den för låg uppenbarligen då Alice ninjat min baslåda till högtalarsystemet inte bara en gång utan säkerligen 40 gånger. Det är ett rent mirakel att den fortfarande fungerar. Jag vet att wii-spelet är näst på tur om vi låter nästa unge röja fritt. Sladdarna hänger och skräpar. Riktigt osnyggt. Sist men inte minst har vi den lilla detaljen med leksaker.

L E K S A K E R överallt.

Barnens rum svämmar över och vissa av leksakerna [briotåg-banan, dublot, klossarna] gillar alla att leka med och simsalabim är hela vardagsrummet pyntat i en färgglad matta av blandade plast och träsaker i de allra vackraste kreationer.

Jag vill ha en lösning som är:

  • Billig
  • Lättstädad [helst ska barnen kunna hjälpa till]
  • Hög [minst 70 cm - säker höjd för små ivriga fingrar] 
  • Rymlig
  • Hyfsat snygg
  • Vit
Min nuvarande lösning är Kallax:



Jag skulle vilja våga välja mintgrönt men jag fegar nog ur och tar vit. Med vita lådor och vita plastbackar. Massor av plats att trycka ner leksaker i och snabbt och smidigt gömma saker i. Jag tänkte mig två stycken med 8 fack vardera. Jag tror tyvärr att den lilla jag redan har som är en expedit inte kommer att passa till. Att man kommer se att de är olika modeller fast lika liksom. 

Helst skulle jag vilja löpa till IKEA direkt och köpa dem och bara röja upp men då kommer vi ju till det där med likviditet igen. 

Hyfsat många säljer dem begagnade men de flesta ska ha så oförskämt mycket för dem. Repiga och monterade vilket i sin tur medför risk för mer repor när man ska transportera dem. En ny kostar 599:- och det är inte alls ovanligt att man på blocket hittar den för 300-400:- Förlåt mig men det finns liksom ingen mening i att köpa dem begagnade då bensinen kostar och det är ett jäkla meck att få in dem i en tillräckligt stor bil. Man får liksom inte in en sån hylla i bakluckan på en kombi.

Nåja, jag får väl drömma ett tag till. Man blir ju inte miljonär av att vara föräldraledig så att säga.

3 kommentarer:

  1. Den var ju supersnygg i mintgrön men vit är nog mer anpassningsbar. Låter ut som en bra lösning tycker jag. Tummen upp!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Taaack! Nu känner jag mig lite mer säker på min tanke här dåra ;) Det gäller ju att hitta något som inte kostar skjortan också.. klart det säkert finns superfina på möbelvaruhusen i övrigt men vår budget är minst sagt smal och jag pallar inte med fler grejer som går sönder bara för att hyllan är för låg ;) Klart den går att höja men då blir ju mellanrummet under så stort och barne/bebisar kommer åt sladdarna istället. Alice kröp under där och låg å drog i sladdarna innan jag fixade korgarna ;)

      Radera
  2. Vi har i flera år haft tv:n uppsatt på väggen så barnen inte skulle nå den. Lösningen med dvd spelaren och alla filmer var inte snygg. Nu lyckades jag fynda en tv bänk för 200 kr på en köp- och säljsida. Den är rejäl i ek och med både skåp och lådor. Tyvärr kan vi inte ha filmerna i lådorna just nu i och med att de små gräver runt där. Tyvärr når de ju kladda på tv:n också men det blev ändå bra.

    SvaraRadera

Annons