Annons

11 juli 2015

Konsten att "föda" en bebis

Matresan har börjat! Trots att det är mitt tredje barn känner jag mig fortfarande lite vilsen. När Desmond var liten [7 år sen] då var det bara potatis som gällde. Vid fyra månader skulle man börja ge potatis. PUNKT. Blandat med bröstmjölk och margarin.

Jag dör hellre än att jag aktivt skulle ge mina barn margarin. Sojalectins-gift! 

Desmond hatade potatis. Dock älskade han banangröten! Vi fuskade frekvent.

Hur som helst så hann det ändra sig på 4 år till när det var dags med Alice. Då skulle man som nu ge "slickisar" Typ ett doppat finger i föräldrarnas mat från 4 månader och gröt, välling och puréer från 6 månader.

Jag kan inte riktigt med det där med smakprov från min tallrik. Jag glömmer bort det och mer än hälften av gångerna är det inget man direkt bjuder en 4 månaders på. Grillat? Nja asså jag vet inte riktigt.

Jag började som en sann rebell med havregröt för typ 2 veckor sedan. Han fick typ två teskedar per gång. han visste nog inte riktigt vad han skulle göra med det han fick. Efter det har vi testat: Bananskrap, banangröt, mango, gurkstav, päron, katrinplommon. Han gillar det mesta ;)

Jag har även nu börjat ge de där förbaskade dropparna som alla tjatar om. Dock ger jag inte de från BVC då lille herrn blir helt keff i magen av dem. Vi ska prova lactocare nu ett tag och se men helt ärligt verkar de också ställa till det då pyttepiraten nu igen inte gjort nr 2 två på över en vecka. Det brukar gå typ 4-5 dagar emellan. 

Nåja, jag kanske får testa de vattenbaserade igen.

Vi har även försökt med flaska för att underlätta övergången till välling sen. Det gick INTE. Han tryckte bara bort flaskan, bökade och skrek. Tills i förrgår. Då han totalt ammar slut på mig vid 22-tiden fanns ingen annan utväg. Han slurpade i sig 150ml ersättning och somnade sedan som en stock. Vaknade vid kl 3 igen men det är ju bättre än kl 1, kl 3, kl 4, kl 5. Tänkte att jag ska fortsätta så. Att ge honom en flaska ersättning OXÅ på kvällen vid nattning. Jag helammar ju men nu kommer jag inte ikapp honom där på kvällen och det är så tungt att inte kunna föda honom ordentligt.

Nu vid 5 månader ser det ut såhär ungefär:

6:00 Ammar på båda sidorna.
9:00 Gröt eller puree [idag blev det 1/4 banan]
10:00 Amma ena sidan 
- leker och busar till 11
Sover till typ 13-15
13:00 (-15) Amma båda sidorna
Leker busar
16:00 Ammar båda sidorna
18:00 Ammar igen
Sover till typ 20:00
20:00 Ammar båda sidorna, badar/duschar, pyjamas bus och lek [oftast med pappa]
22:00 Ammar båda sidorna - Ersättning 150ml
23:00 Somnar och sover till kl 3

vaknar kl 3 och ibland kl 5 på morgonen...

Sen börjar allt om igen vid kl 6

Så ja, jag ammar både kl 5 och kl 6. Pjuuuu...

1 kommentar:

  1. Jag känner mig lik dig lite vilse i snakportionerna fastän det är fjärde gången nu. Potatisen gick inte hem här fastän jag blandade med lite bröstmjölk. Ingen fara, tar ju ett tag att vänja sig, tänkte jag och har testat majs och palsternacka. Det verkade han gilla när han väl fattade galoppen. Så då testade jag potatis igen men icke. Känns ut som att denna kille kommer fortsätta amma hur länge som helst. Han verkar inte direkt intresserad av smakande (som övriga varit). Imorgon blir det försök med morot och sen börjar jag också "fuska" med de goda fruktpureerba.

    SvaraRadera

Annons