Annons

26 juni 2015

Bromsok I hate you

Jag hade lagt undan en ganska stor del av min skatteåterbäring för att kunna serva bil-helvetet. Jag har tyvärr inget val. Bil är ett måste här ute faktiskt. Särskilt då barnen går på skola och omsorg i grannbyn. Hur som helst hade jag gjort lite research för att hitta den firman närmast som hade bäst pris. Det skilde en tusenlapp och jag är ganska snål så jag valde den billigare trots att jag vet ryktesvägen att arbetet och delarna inte är lika bra där som på andra ställen.

Jag kan lika gärna säga det för de har redan förtjänat min allra svartaste kamel.

Mekonomen.

När jag efter servicen ska hämta ut min bil får jag veta att mitt högra bromsok i bak behöver bytas snarast och det skulle kosta mig 5300:- bara oket, med arbetskostnad 7500:- byte av båda som tydligen rekommenderas 15000:- plus minus..

eeeehhh

Va?

Hon frågade om jag ville boka tid. Hon la fram det som att bilen skulle sprängas i luften om jag satte mig i den och körde hem den typ. Jag bad om att få återkomma.

Till saken hör att jag bytte mina bromsskivor och beläggen i augusti förra sommaren hos mekonomen, samma verkstad. Några månader efter, typ runt halloween började bakbromsarna gnissla när jag bromsar. Sambo skockade och sa att det får man räkna med när man lämnar in bilen till ett lågbudget-företag.

Nu är mitt ena ok trasigt eller är det verkligen det? I det finstilta från mekanikern som i övrigt servat min bil minimalistiskt och fixat allt som typ behöver fixas står det att damasken (ingen aning om vilken typ av häftig hatt det är) är trasig och behöver bytas. Inte hela oket.

Nu har har frågat typ hundra pers om hur jag ska göra. En sak står klart. Mekonomen försöker få mig att byta något som inte behöver bytas och de tar förbannat bra betalt för det. Googlade på vad mitt ok till min bilmodell med serienummer och allt skulle kosta att köpa som reservdel. Ett splitternytt bromsok till i bak med elektronisk parkeringsbroms och hela faderullan dyrt dyrt dyrt skulle kosta 3500:- att beställa om jag nu skulle få för mig att göra jobbet själv vilket typ inte går att göra på just min audi men ändå. Hajja den! Mekonomen vill "bara" ha 4000:- mer PER BROMSOK! Hutlöst är vad det är!

För ett bromsok som egentligen inte behöver bytas om man ska försöka tyda mekanikerns anteckning rätt. Någon sa till mig att ett bromsok kan hålla längre än vad resten av bilen gör bara man hanterar dem rätt när man byter skivor och belägg. Alltså har mekonomen nu pajat mitt bromsok. Dessutom vill de ha 15000:- för att byta båda trots att det inte behövs.

Hur som helst så är den där damasken (löjliga hatten) trasig och måste bytas ACE UP.

J*vla helvetes piss skit bromsok! Jag ville ju måla om huset och köpa nya handdukar.

Nåja, jag får vara glad över att det bara kostade 4000:- att byta olja, fixa framljusen, smörja min dörr och ta bort stoppet i min vindrutetorkare i bak. Luftkonditioneringen fungerar iallafall igen och den har jag bara ignorerat. Det kanske är det man ska göra i fortsättningen så man har råd att äta.

Den där hatten kostar tydligen 15000:- om man lämnar in bilen på mekonomen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Annons