Annons

11 juni 2015

Försöker verkligen vara helylle

Som ni säkert förstår så slog det lite slint denna dag och jag fick för mig att åka och handla med alla tre, utlova glass och lek i lekpark. Hur tänkte jag? Inte fan tänkte jag på min självbevarelse iallafall.

Från en stökig, snurrig hall hemma till bakhyllan på nya ica maxi, förbi Jysk och Dollarstore vidare till hamnen, glassboden och lekbåten Hoppetossan. Check!

Note to self: Åk inte och handla med tre barn om du inte är psykiskt stabil. Lova inte glass och lekpark om du inte kan hålla det. [Läs: orkar hålla ditt löfte efter en mindre pärs i mataffären]

Som tur är jag just nu i ett mycket stabilt tillstånd och lyckades hålla mig från att vråla rakt ut i över 5 timmar. Dock brast det på väg upp tillbaka till parkeringen och bilen då Alice rusar rakt ut i gatan. Då var mamman INTE glad. Jag skäller av princip inte på barnen bland folk. Jag tycker inte att man gör så. Man förklarar varför något är fel eller farligt och tar dialogen när barnet är talbart och förstår. Det finns liksom inget meningsfullt i att skrika åt sina barn. De förstår inte bättre. Dock steg jag ifrån mina principer efter 5 timmars konstant tjat på just Alice och hon bokstavligen SKITER i vad jag säger till henne. Hon blev ju såklart ledsen.

Jag fick dåligt samvete men hur ska jag få henne att förstå att det är allvar. Jag struntar väl i hur många gånger hon kliver i en vattenpöl och blir blöt, hur många glassar hon tappar och hur många kex hon kvaddar i affären men att hon kliver rakt ut i gatan är inte okej. Hon liksom tittar på mig och gör sedan som hon vill fast hon vet att det är fel.

Med Alice får man sällan en paus.

Hur som helst så höll jag vad jag lovat och det känns bra i mammahjärtat: Glass och lekpark i solen. Nu är mamman död efter en heldag på stan med tre barn. Detta behöver jag öva på kan jag säga...pju

Men jag har lyckats få med mig barnen hem igen plus ett nytt täcke till Alice, två lakan till dubbelsäng, engångsformar, ett paket lila vattenballonger, massa bakingredienser däribland lemoncurd, hallon och kondenserad mjölk. Jag lyckades också hinna med kamomillspray till mitt hår från hälsokosten. 

Call me "helylle-mamman"!

;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Annons