Annons

1 april 2015

Vi bor kvar... ett tag

Nu har vi kommit till det mogna beslutet att bo kvar i vårt hus i 1-2 år till.

Så nu kan jag andas ut.

Det har varit så sjukt stressande de senaste veckorna att inte veta ut eller in, har vi råd? Hinner vi? Gör vi maximal vinst? Hittar vi något nytt? Det kom till en gräns där jag kände att jag började må dåligt och glömde saker, blev irriterad över minsta lilla, helst bara ville ligga i sängen och inte ha småbarn. Lika med inte bra. Inte bra alls. Varningsklockorna klämtar.

Hur som helst så yppade jag detta till min sambo [jag som annars alltid håller allt för mig själv] och han tyckte direkt att vi ska vänta. Vi har egentligen inte bråttom och vi kommer att göra en bra affär med vinst vid försäljning oavsett om vi säljer nu i "hus-guld-rushen" eller om två år.

Resume:

Vi vill flytta tillbaka 1 mil till byn vi bodde i innan. Där går bussar - pendeltåg - mataffär - barnens skola och dagis - apotek - vårdcentral - simhall you name it. Ja ni fattar, det smakar bra = Men det kostar.

Vi var på visning av ett tråk-gult trähus på 144 kvm, byggt -78 med plastmattor i ALLA rum. Typ 1/2 plan skräp utan kamin. Dessutom har jag lite svårt för folk som sätter kattlucka i balkongdörren. Seriöst, orkar man inte resa sig upp för att släppa ut katten? Är katten ute klarar den sig, tro mig. Den har päls. Hur som helst så hade mäklaren värderat skiten till 2 200 000kr, husen runtom är välskötta och det är återvändsgatan. Inte i centrum men på promenadavstånd, nära för oss till svärpäronen. Jo det kan ha varit värt så mycket. Efter att man har sprängt ut allt med färgspruta och ordentliga golv. Rivit ut badrummen och köket med den kaffefläckade diskhon i vit hårdplast.

Håll i hatten nu, efter budgivning gick objektet för den nätta summan 2 850 000kr.

Ursäkta mig?

Jag skulle ALDRIG ha betalat nästan 3 miljoner för 144kvm plastmatta!? Inte här ute ibland kossor och bönder. Närmre Stockholm förstår man ju men här ute? Hallå vad händer? Jag fick typ panik! Vi har inte råd att köpa en villa för de summorna. Bortskämd som man är vill man ju inte gå ner för mycket. Vi behöver 4 sovrum och parkering för två bilar helt enkelt.

Jag får heller inte till det att vi som äger en enplansvilla på 175kvm, 7 rum och kök, dubbelgarage, hörntomt, 600 m från badviken och båthamn med tillgång till både skola och dagis fick huset värderat till endast 2 100 000kr...En mil bort? Där man gladeligen betalar 2 850 000 för 144kvm plockepinn och får vadå: Apotek?

Det är tydligen säljarens marknad nu innan de nya amorteringsreglerna träder i kraft. Vi amorterar redan så mycket att nya bolån för oss med amorteringskrav är ingen skillnad. Kanske vi hade fått mer för huset nu i dessa hysteriska bostadstider. Dock måste vi då också slåss med alla gamar på köpsidan och dras in i hetsiga budgivingar.

Eller så får vi mer för huset om två år då vi hunnit göra fler värdehöjande förbättringar samt fått den nya omtaxeringen där vårt hus registreras som 175kvm som det bevisligen är och inte 125kvm som det var när det byggdes -74. Räknar man på kvm och värdet skulle det motsvara 16 800:-/kvm [2 100 000 /125kvm] Det skulle innebära ett värde strax över 2 900 000kr om man värderar efter husets korrekta storlek. Det är LITE skillnad. SBABs värdekoll indikerar 3 miljoner för vårt hus, baserat på tidigare försäljningar i området och generell värdeökning och marknadpriser på bostäder överlag. Vilket jag tycker är i överkant. Dock känns inte 2 500 000 som en orimlig summa faktiskt.

Vilket i förlängningen innebär ett högre lånelöfte och en större handpenning till ett nytt hus. Nästa hus.

Men vågar vi chansa nu? Stå utan boende?

Nej, inte när Aston är så liten. Han är 5 veckor. Min överansträngda mammahjärna behöver lugn och ro, kunna planera och visualisera.

Så vi chillar, påbörjar vår mastermind-plan för att höja värdet och så kör på sälj vi nästa vår. Eller våren därpå.

Här är vad vi vill göra: [utan att gapa efter galen fågel]

  • Måla om huset - vitt ca 7000:-
  • Byta ytterdörr - 4000:-
  • Fixa putsen på muren - 500:-
  • Sätta lister i köket - 1000:-
  • Göra om spindelrummet till sovrum/hobbyrum [= 8 rum och kök] - 6000:-
  • Byta de sista innerdörrarna [3st] 1500:- - 3000:- 
  • Byta golv och måla i Alice rum - 2000:-   

= 23 500:-

Kan funka, jag får 17 000:- i återbäring :)

Jag vill plantera ett körsbärsträd också och mer påskliljor.

Japp, så får det bli. Kram




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Annons