Annons

8 augusti 2012

Om vartannat

Så blev det ännu en sväng till Södertälje i natt. Utan att bli allt för privat var frågan huruvida vattnet gått eller inte. Jag ringde och rådfrågade och den snälla barnmorskan i telefon tyckte att om jag fortfarande gick med förvärkar självklart skulle komma på kontroll.

Hela proceduren igen dock kom vårt lilla gryn [sonen] trippandes från sitt rum typ 30 sekunder efter att vi ringt farmor så vi behövde inte väcka honom och han blev genast eld och lågor över det nattliga äventyret och ville ha med sig ficklampa och täcke. Där satt han i bilen med sin spöklampa, inbäddad och pratade på för fullt om rådjur och andra djur i skogen.

hade några rediga värkar i bilen, regelbundet men långt emellan [8min]. Från första minuten på britsen inne i mottagningsrummet med CTG-maskinen var det tvärstilla. Inte en enda värk. På över en timme. Lilljäntan sov. Efter halva tiden kom de in och väckte henne med den där gräsliga megafonen som de sätter på magen. Hon vaknade direkt såklart och började missnöjt att bädda runt därinne.

Vi skrattade lite tillsammans med barnmorskan över hur rak och typ obefintlig min kurva var denna gång i jämförelse med de andra kurvorna i min journal som är galna zick-zacksömmar allihop.

Efter de trevliga undersökningarna konstaterades att vattnet trots allt inte har gått men att latensfasen är i sitt allra första skede. Det vill säga återigen utan att vara för privat så har min vecka med förvärkar åtminstone mjukat upp tappen. Vem har sagt att det går fort att föda barn?

Den söta lilla spanska läkaren skrockade och sa med ett lätt ryck på axlarna. "- Bebisen kanske kommer i morgon eller om två veckor" Utan värkar packade vi ihop och åkte hem. Tokdäckade och sov tills nu. Nästan 5 timmar. Hurra!

Jag ringde påvägen hem till Huddinge där jag bokat ett besök hos spec mvc dagen efter och frågade om de tyckte att jag skulle gå ändå. Jag pratade länge med den barnmorskan och hon lyssnade verkligen. Då jag fick svar på de flesta av mina frågor både av henne och av läkaren på Södertälje blev det en avbokning.

Från och med nu är värmedynan min bästa vän...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Annons