Annons

4 februari 2016

Köket 2.0

Kommer ni ihåg köket? Med tapeterna som nästan trillade ner från väggen? Vi började riva ner dem i november, vi skulle även fräscha upp köket med vitt kakel istället för smutsgrå mosaik som dessutom inte var satt hela vägen bakom gamla spiskåpan. 

Nu ett och ett halvt år senare är vi nästan klara. Det ska bytas lampknappar och stickkontakter men resten är faktiskt klart. Större skillnad, nåja. Inte direkt. Grunden är ju densamma, men det känns sjukt mycket renare. Väggarna är nu målade i avtorkningsbar färg vilket är ett fett plus då den tjocka tapeten INTE gick att torka av. Det var särskilt tydligt i vår hall som är i köket ni vet.

Nu har jag ingen självbevarelsedrift så jag fick ett galet infall att spackla om vardagsrummet. Således har vi nu halva vardagsrummet i köket. Därav kan jag inte fota ordentligt men några efterbildar bjuder jag på:

Hallen under spackling
Hallen by day - Nya lampknappar som sagt..
Favorittavlorna - Desmond 5 månader
Listerna för kokböcker älskar jag! Det satt en list där innan i ek men det kändes tomt med bara en list så det blev två, hittade vita med PERFEKT längd på vår lokala skrotbutik. Billiga desutom



Nya fläkten från Fjärrhuskåpan. Dösnygg! Med dimbara halogenljus. det äldsta på denna bild är vår diskmaskin som håll i hatten är från 2003! Den diskar snällt fortfarande men jag blir inte förvånad om den ger upp när som. Då blir det en vit maskin istället :) Bulten med hushållspappret på är från kalkbrottet nästintill. ett fynd vi gjorde här långt innan vi flyttade hit. Min bult är en av mina favoritprylar i köket.

Kökshörnan under progress. Det tog EVIGHETER att få bort mosaiken. Som ni ser har det förmodligen någon gång på 70_talet suttit ett skåp här ovanför. Varför man tagit bort det är oklart men man tapetserade bara rakt över.

Köks"fläkten" innan. Som ni ser hade man inte satt mosaik bakom den gamla 70-talsfläkten. Det blev liksom svårt att rädda mosaiken. dessutom tycker jag att det vita kaklet är snyggare. Lättare att hålla rent också :)

By night
 Jag älskar köket och spenderar väldigt mycket tid där, nu ska jag bara bli klart med vardagsrummet så att det kan flytta tillbaka och köket bli normalt igen.

Ja, jag vet. Jag är hopplös.

2 kommentarer:

  1. Snyggt! Gillar listerna, fint så där med kokböckerna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Köket är verkligen inget fancy ellr påkostat, det kostade oss runt 6000 kr för allt, ja förutom köksfläkten. Den var dyr. Men det mesta är bara hårt slit då det var 70-talsväv på väggarna vilket är hopplöst att spackla :)

      Radera

Annons