Annons

20 december 2015

Ute i god tid

Ville veta hur långt före man behöver boka Ovalen i Stadshuset. Jag och min blivande man har gått ur Svenska kyrkan så det blir en borgerlig vigsel. Nu kan man ju gifta sig vart som helst men jag gillar verkligen Stockholms stadshus. På deras bokningssida kommer man åt att läsa både den långa och den korta versionen av vigseltexten i en borgerlig vigsel.

Jag är nu helt övertygad om att en borgerlig vigsel är det rätta för oss för denna vigseltext är helt underbar:
[Vid borgerlig vigsel i Stockholms stadshus riktar vigselförrättaren som huvudregel följande ord till paret:
Ni vill ingå äktenskap med varandra. Äktenskapet bygger på kärlek och tillit. Genom att ingå äktenskap lovar ni att respektera och stötta varandra. Som makar är ni två självständiga individer som kan hämta styrka ur er gemenskap. Eftersom ni har förklarat att ni vill ingå äktenskap med varandra, frågar jag: Vill du N.N. ta denna/denne N.N. till din hustru/man att älska henne/honom i nöd och lust?
(Svar: Ja.)
Vill du N.N. ta denna/denne N.N. till din hustru/man att älska henne/honom i nöd och lust?
(Svar: Ja.)
(Paret kan växla ringar.)
Jag förklarar er nu för äkta makar.
När ni nu går ut i livet och åter till vardagen så minns den vilja till gemenskap, den kärlek till varandra och den aktning för varandra som ni känt i denna stund och som lett er hit. (Texten författad av Per Anders Fogelström.) Låt mig önska er lycka och välgång i ert äktenskap]
Nu sitter jag här och gråter för att det är så fint.

Uppdatering: Nu har jag registrerat oss hos Stockholm stad!!! iiiiihhh... det känns på riktigt nu! Dock kan man endast boka fram till sista december 2016 och vi pratade löst igår kväll om sommaren 2017. Och det fanns flera tider lediga nu i februari, en vigsel är bara i 5 minuter och hela kalaset är på 15 min så vi får nog en tid vi vill ha :)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Annons