Annons

6 december 2015

Chia, råsaft och träning hemma

Han friade och jag påbörjade direkt jakten på min dröm-brudklänning.

Ett av mina kriterier/önskemål om och när det skulle bli giftemål var att jag skulle få ha en riktig brudklänning. Problemet med det är att min post-gravida kropp i nuläget inte riktigt kommer till sin rätt i denna typ av klädesplagg. Klart att jag skulle kunna klämma mig i en brudklänning men hur kommer jag se ut är frågan. Jag ser mig själv framför mig i luciatåget i tredje klass utan rött band typ. Alternativt konfirmationen som också var något gräsligt vitt påslakan-liknande spektakel.

Skämt o sido skulle jag vilja ha en klänning med bar ärm och ett av mina problemområden är just armarna. Specifikt gäddhänget. Detta försvinner ju inte av att jag svälter mig själv eller bara äter gröna saker i ett halvår utan kräver ju en ganska rejäl träningsprestation från min sida också .

Dock måste man ju börja någonstans. Det skadar inte att ta hand om sig själv vare sig man vill se snygg ut i en brudklänning eller inte. Så jag har satt mitt första delmål till 6 kg innan julafton. Lite väl mycket kan man tycka men jag har goda förutsättningar. Min erfarenhet är att min kropp svarar bra på träning och sund kost vilket gör att den går fort och hyfsat lätt att trimma. Jag tränade och åt bort 16 kg efter första barnet genom Friskis&Svettis i kombination med lchf. Det tog mig sju månader. Tyvärr funkar inte lchf för mig i längden då min galla strular och får spader efter några veckor. Friskis&Svettis finns typ inte kvar i min närmsta by. Denna gång har jag valt en helt annan taktik:

  • Noll tolerans med raffinerat socker samt fabric foods
  • Ett mål om dagen ska vara varmt fast utan kolhydrater. Ett ska vara en matig sallad.
  • Chiagröt till frukost
  • Inga mejeriprodukter bortsett från ost i matlagning (typ omelett) samt fetaost
  • Max 3 koppar kaffe om dagen
  • Minst en råsaftsjuice om dagen
  • Äta/dricka oftare och sex mål om dagen, varav tre stora och tre små.
  • Springa/gå min "Åtta" på 2 km minst fyra dagar i veckan
  • Träna ett av mina problemområden [armar, mage, lår] en gång om dagen.
Jag började förra lördagen på 73,5kg och nu har det gått en vecka och jag vägde mig till 70,5kg imorse! Yeey! det mesta är nog vatten men ingalunda är det mycket uppmuntrande. Jag har träningsvärken från helvetet och mina armar känns som hallongele. Underbart då det för mig känns som ett bevis på att jag gjort nytta. jag är hutlöst pepp!



Min chiagröt

1 msk chiafrön
1 msk psylliumfrön
2 msk kokosflingor
1 1/2dl havremjölk

Blanda ihop allt och ställ att svälla i kylen. helst över natten men det funkar med ca 30 min om man har glömt eller har bråttom. Skiva lite banan, kiwi, jordgubbar eller vad helst du gillar att ha på. Granatäppelkärnor är grymt! Jag brukar toppa med lite solroskärnor också för att få lite tuggmotstånd, tål man nötter är det också grymt att ha på, sesamfrön och pumpafrön är inte heller så dumt.

Summan av kardemumman: En hyfsat neutral raw frukostgröt som går att variera i all oändlighet!

Chiafrön är ju i ropet just nu och är en superbra källa till järn, protein och omega 3. Här kan ni bland annat läsa om varför chia är värsta superkrafts-fröet. Nackdelen är väl att chia är en ganska dyr produkt men till dess försvar är den dryg och en påse räcker långt. Fröna sväller när de kommer i kontakt med vätska så lite blir liksom mycket. Jag var skeptiskt till chia i början, viftade bort dem med att det var ännu ett hippie-kumbaja-påhitt men detta lilla frö växer i mina ögon för varje dag och jag mår så himla bra av att äta dem. De håller mig mig mätt längre, ger mig ork och min mage känns inte alls sådär svullen som den kan göra av havregrynsgröt.

Som ni vet juiceade jag ett tag i somras och det gav mig fantastisk energi och tog mig flera kilon ner på vågen. Dock tillhör jag dem som inte klarar att juciefasta mer än några dagar inna jag blir knäpp på att inte äta någon fast föda så denna gång har jag valt att istället se råsaftsjuicen som ett komplement till träning och sund kost. Råcentrifugerad juice är flytande hälsa, ett livselixir. Det finns liksom ingen bra ursäkt att inte dricka råsaftsjuice. Här Kan ni läsa mer om grönsakers magiska egenskaper! Heja råsaften! Heja grönt!

Och träningen då? Jag avskyr ju som bekant att lägga både tid och pengar på gym. Det är liksom inte min grej. Det gör mig stressad och funkar inte alls. Träning måste vara spontan och lättillgänglig för mig. Att antingen bara snöra på sig joggingskorna och dra ut en sväng [jag sprang faktiskt mina 2 km trots Helga-stormen] eller att plocka fram hantlarna och pilatesbollen. Det finns en hel djungel med videoklipp som just visar hur man tränar hemma med pilatesboll och hantlar. Det är bara att googla så kommer det upp massor med filmer och tips. Jag kan dela med mig av mina favoritövningar och klipp senare då jag nu måste hoppa in i en dusch. Eftermiddagen bjuder på adventsfika hos min blivande mans [älskar att kunna säga det] mormor.

Önskar er alla en fin andra advent! Pöss!

2 kommentarer:

  1. Heja Heja! Roligt med en sporrande utmaning. Det låter ut som ett bra upplägg också. Jag vill gärna se dina tips på övningar. Just nu kör jag en träningsjulkalender på fb. Riktigt kul med olika övningar varje dag. Jag har ju också en utmaning fram till jul, ska komma i en julklänning. ;-)

    SvaraRadera

Annons