Annons

18 november 2011

Vem betalar för mig när jag blir gammal?

Arg. Fan va arg jag blir!

http://svtplay.se/v/2590883/dokument_inifran/vi_gav_dom_var_pappa?cb,a1364145,1,f,-1/pb,a1364142,1,f,-1/pl,v,,2595286/sb,p103467,1,f,-1

Efter att ha sett dokumentärer som denna skäms jag över att jobba inom vården. Jag som alla andra gör allt jag kan och lite till men ändå blir det såhär. Förjävligt. Snart är det väl lika jävligt som i staterna där man tvingas välja vilket finger man vill behålla då man inte har råd att rädda båda. Ni som sett dokumentären "Sicko" vet vad jag pratar om. Sjukt rent ut sagt. Vi kommer hamna där tillslut.

Jag vet inte vad mer jag ska säga. Jag har lovat syrran att släcka hennes lampa om hon blir dement och hamnar på hemmet då vi båda vet hur det kan gå till på en demensavdelning men det är rent ur den sjukes synvinkel för på den tiden var vården bra. Vi gjorde ett bra jobb. Vi tyckte om att gå till jobbet men att se de gamla som inte längre kan se, vet vad de gör eller varför, matar sin rullator med bröd som den vore en liten hund. Där ville vi inte vara, min syster och jag. Vi lovade varandra att släcka lampan.

Men idag efter att chockad sett denna dokumentär skulle jag gladeligen snurra runt i tvrummet och leta efter min fru som dött för 7 år sen än att bli behandlad så som de gamla blir behandlade idag på vårdhemmen. Hur fan kommer det se ut om 50 år när jag är gammal och ska dö? Kommer kommunen lämna mig i en kartong i soprummet och säga att det ingår i avtalet till vårdföretaget? Samtidigt som chefen tar sina barn och åker till Thailand på elefantsafari? Vidrigt.

3 kommentarer:

  1. Halloj,

    tänkte bara tipsa om vår bloggtävling som vi anordnar borta på Seatfinders resblogg:

    Seatfinders barntävling:
    Skriv om bästa resmålet med barnen och vinn ett presentkort på Toys R Us.

    Klicka på länken i artikeln för att komma till själva tävlingen.

    Med vänliga hälsningar,

    Anders

    SvaraRadera
  2. Det är ju så att man mår illa! Det känns som vi är på väg tillbaka till den tid då de gamla sattes på fattigstuga eller så fick familjen sörja för en. Ett skämt att sverige är ett välfärds land när det kommer till det här.

    SvaraRadera
  3. Ja, vården är nog (tyvärr) på väg utför. Mycket privatförsäkringar, privatisering inom vårdbolag där allt som räknas är pengar till ägarna... Man blir illamående! :-P

    SvaraRadera

Annons