Annons

24 januari 2014

I försäkringsdjungeln

Alltså detta med att äga en bil är ju en smula krångligt. Hel/halvförsäkring? Trafikförsäkring jotack. osv.

Så här har jag uppfattat det:

Om jag vill vara idiotsäker på att få hjälp med allt från flugskit till krossad kaross ska jag betala runt 1400:- PER månad.. eeeeeeeh....vänta.... ehhhh. Nej.

Om jag vill trafikförsäkra bilen så att JAG slipper betala miljoner kronor för skador om JAG skulle krocka min bil med en tankbil fylld med flytande nitroglycerin mitt på motorvägen plus något mer.. (halvförsäkring känns lite fluffig) då ska jag betala runt 350:- per månad.

Om jag vill både skydda mig mot att betala för eventuella infernon i trafiken, samt få hjälp att laga karossen om jag kör på ett rådjur eller om någon busunge vill ninja min bil då ska jag välja en halvförsäkring med tillägg som enligt mitt nuvarande bolag skulle kosta mig 497:- per månad.

Mja jo den låter lite mer som min prisklass.

Asså jag hatar försäkringar det är sååååå tråkigt. Jag fattar inte hur ni underbara, tålmodiga människor som arbetar med försäkringar ORKAR prata med människor som jag om försäkringar.

Nödvändigt ont jag vet men jag fattar typ hälften av vad som står i lapparna man får hem. Den stackars människan jag pratade med nyss bör få en bonus, eller en riktigt stor kaffe på sin rast, kanske en kram. Han insåg ganska snabbt att han måste förklara mer bildligt vad jag betalar för i min försäkring för att i huvudtaget bli av med mig. Efter några kreativa hyfsat möjliga senarion [se ovan] tror jag att jag fattat. Typ.

Svar nej. Jag är inte dum. Jag tänker bara annorlunda.

Hepp! Nu ska jag baka skorpor!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Annons