Annons

23 november 2008

Bebis = kroppsvätskornas paradis

Varför, varför köpte jag inte en tvättmaskin?? det är inte klokt vad en så liten varelse kan skita ner!! Jag slet i tvättstugan hela fredagskvällen (yiiha party!) Vi hade inte en enda ren handduk, sängkläderna började sina och alla barnkläderna i passande storlek var antingen bajsiga, kräkiga, kissiga eller dyblöta av bröstmjölk. Häääärligt!! Jag lär mig aldrig, Desmond kissar på mig varje gång jag byter blöja. Dock när hans pappa byter då minsann kan han hålla sig, typ som om de hade någon hemlig överenskommelse. Vi har ju inget skötbord, jag är så nojjig att han ska trilla av. Drömde föresten i natt att jag tappade honom när vi åkte tåg (?). Ut på spåret, tjosanhoppsan! Hemskt, han låg helt tyst och när jag plockade upp honom var han helt lealös. Hemsk dröm, dock vaknade jag ur den av att en liten varm hand viftade mig i ansiktet, ivrigt fäktandes efter mat.

Nåja, eftersom vi inte har skötbord byter vi på badrumsgolvet eller i sängen, för jag är lite lat och orkar inte gå upp på natten. Behöver jag tillägga att min sida av sängen är garderad med underlägg, och handdukar för att rädda ev olyckor? Tror ni att det hjälpte här om natten när vår lill-klet kaskad-kräktes över sitt täcke (nytvättat), sin kudde, sin filt och alla mina kuddar? Jag hade precis ammat färdigt och vi var mätta och nöjda, jag skulle bara rengöra hans tunga lite pga svampen som han fått (tydligen jättevanligt men vansinnigt äckligt, en vit gegga på bebisens tunga, blä blä) genom att doppa nappen i lite ramlösa och sen tjoff in i munnen. Självklart hamnade den snett och lill-klet fick kväljningar och kräktes rakt ut. Precis allt som han ätit hamnade i sängen.. på, ja allt. Han blev alldeles paff, lite chockad. Jag blev bara rädd när allt bara välde ur honom, svårt att föreställa sig att så mycket får plats i en sån liten varelse. Tur att det fanns back-up i kylen. Helgad vare bröstpumpen!

Några timmar senare på morgonen när vi frukost-ammat och bara låg och tittade på varandra, fick jag för första gången svar på mitt leende. Helt fantastiskt! Jag började gråta av lycka. Kärlek vid första ögonkastet existerar faktiskt. Jag trodde inte riktigt på det förut men nu vet jag bättre.

Kanske ska passa på att duscha nu när skatten sover? Alla kvarglömda gravidhormoner har ravefest i min kropp och gör mig hopplöst finnig och svettig som en gammal gubbe. Så här konstant ofräsch har jag inte känt mig sen jag jobbade 14-timmars pass i 40 graders gasande sol i Grekland.

Ikväll blir det middag hos syrran med alla kusinerna. Tule är så STOR i jämförelse. Man måste passa på att njuta för de växer så fort. För fort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Annons